De Multratug 4 moest ter hoogte van Den Helder, het kraanschip, de Rambiz ophalen en naar Rotterdam slepen. De sleper vertrok gelijk weer naar Vlissingen. De Multratug 4 is een schip uit de vloot van het Nederland/Duitse onderneming Multraship Towage & Salvage.

De familie Muller uit Terneuze waren van oorsprong actief met sleepvaart in het Schelde gebied maar is uitgegroeid tot een bedrijf dat zich naast de havensleepvaart ook bezig houdt met berging en kust- en diepzeesleepvaart. Partner is Fairplay Towage gevestigd in Nederland en Hamburg. Op 8 juli 2013 moest dus het kraanschip Rambiz naar Rotterdam worden gesleept. Een routine klus voor de Multratug 4 maar toch wel weer een fraai stukje vakmanschap als je de combinatie over de Waterweg langs Rozenburg ziet varen. Einddoel van het kraanschip Heysehaven.  

Multratug 4

L.O.A                     : 34.50 m

B.O.A                    : 11.60 m

max. Draft             : 6.50 m

Gross tonnage        : 497

De Multratug 4 heeft 900 meter sleepkabel van 52 mm en twee ankers van ieder 600 kg aan boord.

 

 

 

De Rambiz is ontstaan uit 3 andere pontons, De Ram, De Bison en Buffel. In 1995 is het uiteindelijke kraanschip gebouwd en samengesteld door Huisman-Itrc Schiedam. De Rambiz heeft zowel de Ram (stuurboord) als de Bizon (bakboord) een kraan staan, deze kunnen respectievelijk 1600 ton en 1700 ton optillen. Dit zorgt er dus voor dat, als beide kranen samen tillen, ze een last van 3300 ton kunnen heffen. Deze last kan 79 meter boven het dek worden gehesen, aan de 82 meter lange armen van de kraan. De Rambiz kan zelf varen en heeft op de 4 hoeken aandrijfpropellers hierdoor kan het kraanschip ook om zijn eigen as draaien. Het kraanschip wordt vooral ingezet bij het bouwen en slopen van boorplatforms in de olie- en gaswinning, het bouwen van windmolenparken in de Noordzee, bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. De Rambiz was o.a. betrokken met de berging van de Tricolore. Het schip dat in 2002 in het Kanaal in aanvaring was gekomen met het containerschip Kariba. Het Noorse vrachtschip zonk, werd in stukken gezaagd en afgevoerd. Tijdens de ramp had de Tricolore +/- 5000 auto's aan bord waarvan er velen nog steeds op de bodem van de Noordzee liggen.

Rambiz

L.O.A                     : 85 m

B.O.A                    : 44 m

max. Draft             : 5.60 m

Gross tonnage        : 7547

De Rambiz heeft een bemanningonderkomen voor 75 personen en hoort toe tot aan Scaldis Salvage & Marine Contractors NV.