Een schip dat niet iedere dag voorbij ziet varen met kranen aan boord die wel 127 meter hoog zijn. Een stukje vakmanschap en natuurlijk de juiste balans in het schip weten te houden. De haven autoriteiten hadden wel wat extra eisen om het schip naar binnen te laten komen. Zo moesten er 4 sleepboten vanaf de mondig van het Calandkanaal het schip begeleiden, twee loodsen aan boord zijn, waren er eisen gesteld aan het zicht, 1500 meter, de windkracht 4 bft (7.5 m/s) en mocht de Zhen Hua 25 alleen bij daglicht naar de bestemming Prinses Amaliahaven varen.

Informatie die we kregen van Perry Dekker kapitein op de RPA 15 die met zijn schip voor orde en veiligheid verantwoordelijk is in dat gebied. Het binnenlopen van de Zhen Hua 25 was een dag vertraagd omdat op maandag te veel wind stond om het schip probleemloos te laten binnenvaren. Dat het met wind niet ongevaarlijk is werd in februari 2008 nog eens duidelijk tot het zusterschip de Zhen Hua 10 op het strand van de Maasvlakte vast liet nadat het van de ankers was losgeslagen. Gelukkig kon het schip een paar dagenlater weer vlot worden getrokken en zonder al te veel schade de reis hervatten.

Rotterdam World Gateway heeft vier van de vijf kranen besteld in Shanghai en werden naar Rotterdam vervoerd door Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC). Het bedrijf is marktleider en produceert +/- 70% van de zware haveninstallaties in de wereld. Om die installaties overal op de wereld te kunnen afleveren heeft het concern een aantal olietankers gekocht en omgebouwd tot transportschepen voor zwaar materiaal. De vijfde kraan, van dit transport, blijft aan boord en zal door de Zhen Hua 25 worden afgeleverd in Hamburg Duitsland.

Zhen Hua 25 werd in 1988 gebouwd

De Zhen Hua 25 heeft al onder 4 scheepsnamen over de wereldzeeën gevaren. Het werd gebouwd bij Mitsubishi en voer van 1988 tot 1994 als olietanker voor Amoco Ocean Tanker & co onder de naam Ocean Explorer. Vervolgens van 1994 tot 1999 als Boa Skipper voor Bona Shipholding Ltd in Liberia kreeg voor de zelfde maatschappij ook nog de naam Columbia Spirit tot 2005. De laatste 3 jaar als tanker was Albion Marine Inc. in Singapore de eigenaar en voer het onder de naam Yellow Sea. Vanaf 2008 als transporter van vooral containerkranen. Met het opkopen van olietanker tot Zhen Hua 25 was toch altijd nog een bedrag van $ 20 mil. gemoeid. Het schip is 234 m lang en heeft een breedte van 44 m. Zoals het schip met lading naar Rotterdam kwam was de totale breedte van de lading 155 m (overlengte stuurboord 41m en Bakboord 70 m).

Het laden en lossen

Ook het laden en lossen van de kranen gaat niet zonder gevaar. Het schip wordt tegen de kade gehouden en met de ballasttanks op de juiste hoogte. Er worden dan rails aangebracht waarover de containerkraan met een lier naar de wal of het schip wordt getrokken. Een precisiewerkje waar het tij (hoog en laagwater) en het ballasten (vol- of leegpompen van de tanks) van het schip op elkaar moeten worden afgestemd. Dat het schip niet van de kade los mag komen is wel duidelijk dus moet er met de lengte van de trossen en het tij rekening worden gehouden. Als de kranen eenmaal op de wal en op de RWG terminal in bedrijf zijn hoeft de kraanmachinist niet omhoog te klimmen. De kranen worden vanuit de controlekamer op afstand bestuurd/gecontroleerd door operators. Een fraai staaltje van automatisering.

 

Zhen_001
Zhen_002
Zhen_003
Zhen_004
Zhen_005
Zhen_006
Zhen_007
Zhen_008
Zhen_009
Zhen_010
Zhen_011
01/11 
start stop bwd fwd