We wennen snel aan alles, zo ook aan de schepen die voorbij varen of één van de Rotterdamse havens bezoeken. Willen we soms, zeker met mooi weer, nog weleens massaal naar de Waterweg of Maasvlakte gaan als er iets bijzonders is te zien, was het afgelopen vrijdag stil op de Landtong met uitzicht op twee grote LNG tankers die afmeerde bij de LNG Terminal op de Maasvlakte.

Zelfs bij het binnenvaren van de Wilprice, de nieuwste aanwinst van de Awilco rederij met een lengte van 289 meter, mocht een kolosaal containerschip er gewoon voorlangs om het ruime sop te kiezen. Geen probleem immers de Rotterdamse Haven is veilig, aan alles was gedacht en de RPA 16 was ter plaatse om het e.e.a. te begeleiden.

De Artic Discover en de Wilpride

De Artic Discover is gebouwd in 2006 en heeft een capaciteit van 145.000 cbm. Het schip is bijna 300 meter lang (289.5m) en heeft een breedte van 48m en een diepgang, beladen, van nog eens 26 meter. Schepen die alleen op de Maasvlakte kunnen afmeren. Ook de Wilpride is een kolos van bijna de zelfde afmetingen maar kan nog meer tonnen vloeibare aardgas vervoeren dan de Artic Discover.

De Wilprice is het nieuwste schip van rederij Awilco en is pas sinds november 2013 in de vaart. De hoeveelheid die deze schepen meebrengen naar Rotterdam is voldoen, om per schip, een gemiddeld huisgezin meer dan 'Honderd jaar' van gas te voorzien. Maar er zijn wel 120 schepen nodig om heel Rozenburg één jaar uit de kou te houden. Het is maar waar je een beeld bij krijgt.

Vervoeren van vloeibaar aardgas

Normaal gesproken wordt LNG geïmporteerd vanuit landen als Algerije, Noorwegen, Qatar, Indonesië of Maleisië en wordt het per schip naar Nederland vervoerd. Het kan dan ingevoerd worden in het reguliere aardgasnet of gebruikt worden als motorbrandstof. Vloeibaar aardgas wordt meestal aangeduid als LNG. Dit staat voor ‘Liquefied Natural Gas’. Om aardgas vloeibaar te maken wordt het afgekoeld tot -162°C. Zo wordt het volume 600 keer verkleind ten opzichte van het volume bij kamertemperatuur, terwijl de druk gelijk blijft.

De NLG Terminal op de Maasvlakte

Koningin Beatrix heeft op 23 september 2011 Gate terminal officieel geopend. Gate (Gas Access To Europe) terminal is de eerste importterminal voor vloeibaar aardgas in Nederland. Gate terminal B.V. van Gasunie-VOPAK is volop in ontwikkeling. De capaciteit van Gate voor de doorzet van vloeibaar gas is 12 miljard m3 aardgas per jaar (gelijk aan 25% van het Nederlandse gasverbruik) en een maximale opslagcapaciteit in drie opslagtanks, elk met een inhoud van 200.000 m3. De bouw van een vierde opslagtank is gepland. Ook in de voorraadtanks wordt het aardgas in vloeibare toestand opgeslagen. Met behulp van de procesinstallatie wordt het LNG dan in het hoofdtransportnet gebracht. Vijf Europese energiebedrijven (DONG Energy uit Denemarken, EconGas uit Oostenrijk, E.ON Ruhrgas uit Duitsland, RWE Supply & Trading uit Zwitserland en Eneco uit Nederland) hebben voor het gebruik van deze initiële capaciteit lange termijn overeenkomsten gesloten met Gate terminal.

Hoeveel Europese terminals zijn er inmiddels

In Europa zijn er inmiddels 21 terminals in bedrijf en nog 7 in aanbouw. Bij nog eens 32 locaties worden plannen en studies gemaakt over een eventuele bouw van LNG terminals. In de toekomst zal de (import) terminal op de Maasvlakte ook worden aangepast om schepen te kunnen beladen. Op een gewone dag twee schepen van bijna 300 meter met vloeibaar aardgas te gelijk in de Rotterdamse Haven, het lijkt allemaal zo normaal.....