Rotterdam was er weer voor uitgelopen en op de route naar de Maasvlakte waren er verkeersregelaars nodig om alles in goede banen te leiden. Het grootste containerschip van de wereld, Maersk Mc-Kinney Møller liep voor de eerste keer de haven van Rotterdam binnen. Een kolos van 399 meter lang en een breedte van 59 meter.

 

 

Het schip kan 18.270 containers vervoeren. Die waren dit keer nog niet aan boord omdat de lading dan te hoog zou zijn geweest voor de kranen op de terminal van Maersk op de Maasvlakte. Overigens op de nieuw te bouwen terminal op Maasvlakte 2 is dat probleem ook opgelost en kan het schip met volle belasting naar Rotterdam komen.

 

Het was een drukte van jawel op de Maasvlakteweg / Prinses Maximaweg op Maasvlakte 2 ook al zo'n stukje land wat een paar jaar geleden nog wilde zee was. Maar daar zijn we inmiddels al wel aangewend eigenlijk hoorde je daar niemand meer over van de mensen die aan kwamen lopen met een plastictasje. Leuk om te zien was zodra ze het stekkie gevonden hadden als eerste begonnen met het tasje leeg te eten. Maar hoe kan het blijven drijven was wel het thema van vele in de stoeltjes die er een dagje uit van hadden gemaakt. Wij moeste gelijk denken aan het ingestampte zinnetje van de wet van Archimedes 'Een lichaam geheel of gedeeltelijk onder gedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht, die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof' Dan was er ook nog het verhaal dat een spijker zinkt en een boot drijft en zijn alle twee van ijzer. Als ergens lucht in zit kan het drijven, maar wij waren in onze gedachte eigenlijk met andere zaken bezig en daar moest de rekenmachine van de telefoon aan te pas komen. Een schip met 18.270 containers hoe lange file zou dat wel niet zijn? Nu heeft het schip plaats voor ruim 18.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit) Containers met een lengte van 6.058 m om precies te zijn. Een 40 voetcontainer wordt ook wel 2 TEU genoemd. Maar 18.270 X 6 meter daar zat onze gedachte. Zet ze achter elkaar en je hebt een rij van 109620 meter dat is toch bijna 110 km van de Maasvlakte naar Utrecht dus. En het grootste containerschip van de wereld brengt die in één keer mee.

 

Er waren deze week meer giganten in de haven

Over de TI Europe schreven wij al eerder een bericht op deze site (klik hier voor dat bericht). Het schip is nog steeds aan het laden in het Calandkanaal. Maar ook de Vale Rio was in Rotterdam. Met minder ophef maar wel het grootste ijzerertsschip ter wereld. De Vale Rio is 362 meter lang en 65 meter breed. Twee jaar geleden volgde de Vale Rio de Berge Stahl op als grootste ijzercarrier. De Berge Stahl ligt ook toevallig in de Rotterdamse Haven. Deze giganten hebben een behoorlijke diepgang en moet de voorgeul in de Noordzee op de juiste diepte worden gehouden. Het gaat hier toch over een lengte van 57 km waar een gegarandeerde diepte van 25 meter vooral nodig is voor erts- en olietankers. De containerkolos van Maerks steekt maar 16 meter onder water en kan dus eigenlijk 24 uur per dag Rotterdam bereiken. Het was deze week dus 'Groot, Groter, Grootst in de haven van Rotterdam.

 Vale Rio de Janeiro

Berge Stahl (archieffoto)