Als we naar de opslag kijken van computergeheugen wordt het als maar kleiner en de techniek is daar nog lang niet ten einde. Als we naar schepen kijken kan het blijkbaar niet groot genoeg zijn. De ene gigant is nog niet binnen of de andere wordt alweer aangekondigd. Zeker nu de Maasvlakte 2 bijna gereed is komen de echte giganten naar Rotterdam. Gisteren (donderdag 8 januari 2015) de Pieter Schelte. Een gigant van 382 X 124 meter en het blijft drijven. Dat heeft Archimedes voor ons ontdekt.

En het is in ons hoofd gestampt ... Een lichaam geheel of gedeeltelijk onder gedompeld in vloeistof enz enz. Er is natuurlijk meer nodig en zijn lucht en de vorm ook niet onbelangrijk om deze gigant te laten drijven. Een potje met een dekseltje erop zal blijven drijven en zonder deksel toch uiteindelijk zinken.

 

 

Maar kunnen we ons nu wel een voorstelling maken van wat er op het water voorbij kwam. Als je het schip voorbij ziet varen heb je niet gelijk een idee van de oppervlakte tot dat je de kont van het schip ziet. Een breedte van 124 meter is toch wel veel. Een voetbalveld heeft een lengte van +/- 100 meter. Als je dan leest dat het schip een water verplaatsing heeft van 1.000.000 ton water zijn het toch wel afmetingen en gewichten die je te denken geven. 48.000 ton aan hefvermogen aan de voorkant van het schip, tussen de twee boegdelen en als de achter hijsconstructie gereed is nog eens 25.000 ton voor het wegnemen van onderwater constructies van booreilanden. En dan de kosten van een dergelijke gigant. Volgens eigenaar ir. Edward Heerema 2.4 miljard euro's. 2.400.000.000 als je het geheel in 20 jaar wil afschrijven, al lang voor een schip is dat per jaar is dat 120 miljoen euro nog een beetje rente verlies en dan moet je nog gaan beginnen. We begrijpen nu toch een beetje waarom ir Heerema vertelde in een interview. Hoe we het gaan terugverdienen kunnen niet eenvoudig uitleggen. Terug naar de werkelijkheid het regende gigantisch en de camera's kunnen daar niet goed tegen en die kosten zijn voor onze begrippen ook hoog, dus waren we voorzichtig met foto's en gewoon toerist. Maar het was wel gigantisch. Eigenlijk vonden we dat bij de eerste mammoettankers ook en die liggen gewoon in het Calandkanaal en daar hoef je echt niet een uur te wachten voor een fotootje. En ook een nog uurtje terug in de file. Hebben we ongemerkt toch nog meegewerkt aan een kleine ondersteuning van de Pieter Schelte, want moet Allseas het geld niet verdienen uit de olie business. Olie, benzine euro's de wereld is eigenlijk maar klein. Wordt ons geld nog wel door goud gedekt of is het vloeibaar en zit het in olietanks die we op de terugweg tegen kwamen.

 

pieterschelte_010
pieterschelte_011
pieterschelte_012
pieterschelte_013
pieterschelte_014
1/5 
start stop bwd fwd