Nog nooit eerder was de Happy Star van BigLift Shipping in Rotterdam. Dinsdag arriveerde het imposante schip met een mogelijk nog imposantere lading in Rotterdam en passeerde Rozenburg. Aan boord van de Happy Star 22 sleepboten die elders in de wereld (Aziƫ) zijn gebouwd. Bij Damen Shipyards worden ze opgepoetst of afgebouwd en zijn voor een deel al verkocht. De deklading was zichtbaar +/- 12 sleepboten en in het ruim van de Happy Star lag de rest. De Happy Star kan het tussendek met de twee eigenkranen verwijderen. Ook de gehele lading aan sleepboten is met die twee eigen kranen geladen.

 

BigLift eigenlijk begon het allemaal in Dordrecht

Kraan en transportbedrijf Van Twist uit Dordrecht was een begrip in Nederland, eind jaren '50 begin jaren '60, bij het opkomen van de zware industrie en de daarbij behorende hijs- en transportbedrijven. Wie herinnert zich nog het verhogen/verlengen van de Euromast, waarvan de oorspronkelijke hoogte van 107 naar 185 meter werd opgetrokken. Ook daar stond er een kraan van Van Twist uit Dordrecht, een Gottwald MK-500 met een hijshoogte van 140 meter. Later ging het bedrijf, eerst samen met Van der Laan's Scheepvaart en Handelsmaatschappij en werd uiteindelijk onderdeel van Mammoet die weer door Van Seumeren (ja, die van FC Utrecht) werd opgekocht. Van Seumeren stootte de maritieme tak gelijk af en ontstond BigLift, een rederij met 15 schepen voor het zwaar transport, waarvan de Happy Star nu in Rotterdam is.

Happy Star

Het schip de Happy Star biedt unieke mogelijkheden voor zware transporten. Met een eigengewicht van 18.000 ton heeft de Happy Star het twee kranen aan boord die elk 900 ton kunnen tillen op een afstand van 25 meter van het hart van de kraan en op een afstand van 41 meter nog altijd 100 ton. De hefhoogte gaat tot 47 meter boven het hoofddek. De Happy Star is 156 meter lang en heeft een breedte van 29 meter. De diepgang is 9.5 meter als het tussendek gesloten is en 7.5 meter als het ruim open is. De laadoppervlakte bedraagt 96 X 18 meter en het eventuele tussendek 98 X 18 meter.  

De lading gaat naar Damen Shipyards

Aan boord van de Happy Star zijn 22 schepen en pontons die bestemd zijn voor Damen Shipyards. Het is het grootste transport in de geschiedenis van de scheepswerf. De Happy Star heeft bij verschillende Aziatische werven van Damen, o.a. in Shanghai, Halong en Da Nong, de sleepboten en pontons opgehaald. Een aantal zijn er voor de eigen vloot en anderen alweer doorverkocht aan een rederij die in de windenergiesector werkzaam is. Er zijn er ook nog een aantal die nog moeten worden afgebouwd. Damen Shipyards heeft een aantal kleinere werk- en patrouillevaartuigen altijd op voorraad.

Damen Shipyards bouwt schepen wereldwijd en is uitgegroeid van een kleine scheepswerf in Hardinxveld-Giessendam tot een wereld concern. Weer een stukje Hollands glorie dat op een dinsdagochtend zomaar voorbij kwam varen. Een boot met wat bootjes.

 

happystar_005
happystar_006
happystar_007
happystar_008
happystar_009
happystar_010
happystar_011
happystar_012
happystar_013
1/9 
start stop bwd fwd