We wennen snel aan alles, zo ook aan de schepen die voorbij varen of één van de Rotterdamse havens bezoeken. Willen we soms, zeker met mooi weer, nog weleens massaal naar de Waterweg of Maasvlakte gaan als er iets bijzonders is te zien, was het afgelopen vrijdag stil op de Landtong met uitzicht op twee grote LNG tankers die afmeerde bij de LNG Terminal op de Maasvlakte.

Lees meer: Het lijkt allemaal zo normaal...

Een schip dat niet iedere dag voorbij ziet varen met kranen aan boord die wel 127 meter hoog zijn. Een stukje vakmanschap en natuurlijk de juiste balans in het schip weten te houden. De haven autoriteiten hadden wel wat extra eisen om het schip naar binnen te laten komen. Zo moesten er 4 sleepboten vanaf de mondig van het Calandkanaal het schip begeleiden, twee loodsen aan boord zijn, waren er eisen gesteld aan het zicht, 1500 meter, de windkracht 4 bft (7.5 m/s) en mocht de Zhen Hua 25 alleen bij daglicht naar de bestemming Prinses Amaliahaven varen.

Lees meer: Zhen Hua 25 met kranen aan boord tot 127 meter hoog.....

Rotterdam was er weer voor uitgelopen en op de route naar de Maasvlakte waren er verkeersregelaars nodig om alles in goede banen te leiden. Het grootste containerschip van de wereld, Maersk Mc-Kinney Møller liep voor de eerste keer de haven van Rotterdam binnen. Een kolos van 399 meter lang en een breedte van 59 meter.

Lees meer: Groot, groter, grootst

In het Calandkanaal ligt deze weken de TI Europe, een schip die behoort tot de Fantastic Four waarvan Euronav NV twee schepen in de vloot heeft. Naast de TI Europe ook de TI Asia. De twee andere zusterschepen, TI Africa en de TI Oceania zijn in bezit van de OSG Group.

Lees meer: The Fantastic Four

Het lijkt een droombaan varen met schepen van de Port of Rotterdam als begeleiding en toezicht op alles wat er in het havengebied en de aanloop op zee gebeurt. Er komen jaarlijks zo'n 32.000 zeeschepen en nog eens 100.000 binnenvaartschepen naar Rotterdam en dat moet allemaal in goede banen geleid worden.

Lees meer: De droom van elke toerist

Al een aantal jaren geleden is er in het Calandkanaal een mogelijkheid gemaakt om boor-boordactiviteiten in de haven uittevoeren. Als je het Calandkanaal oprijd vanaf Rozenburg zie je de schepen vaak liggen aan de linkerkant of moeten we zeggen omdat we het over schepen hebben aan de bakboordzijde van de Landtong.

Lees meer: Boord-boordoverslag in het Calandkanaal

Copyright © 2022 www.sportenrozenburg.nl. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.
Thursday the 18th. .