Nog nooit eerder was de Happy Star van BigLift Shipping in Rotterdam. Dinsdag arriveerde het imposante schip met een mogelijk nog imposantere lading in Rotterdam en passeerde Rozenburg. Aan boord van de Happy Star 22 sleepboten die elders in de wereld (Azië) zijn gebouwd. Bij Damen Shipyards worden ze opgepoetst of afgebouwd en zijn voor een deel al verkocht. De deklading was zichtbaar +/- 12 sleepboten en in het ruim van de Happy Star lag de rest. De Happy Star kan het tussendek met de twee eigenkranen verwijderen. Ook de gehele lading aan sleepboten is met die twee eigen kranen geladen.

Lees meer: Happy Star in Rotterdam

Vanmorgen vroeg zijn er weer 3 reuze kranen in de Europoort gearriveerd. Voor het publiek wat aan de vroege kant. Na een dagje voor de kust van Zeeland te hebben rondgedobberd kreeg de kapitein van de Zhen Hua 27 gisterenavond, maandag 15 juni 2015, het sein om naar de Europahaven door te varen. Daar kwam het schip met 5 gigantische kranen aan boord waarvan er 3 voor de ECT zijn bestemd, vanmorgen om 5 uur aan. We kregen de hulp van fotograaf Joeri Luesing. De hoogte van het gevaarte is van de kiel van het schip tot aan top van de aanboord zijnde kranen is 102.273 meter.

Lees meer: Nieuwe reuzen voor de ECT

De drijvende opslag FPSO, Schiehallion, kwam in juni 2014 naar Rotterdam. Toen nog in bezit van BP en had jaren dienst gedaan in de Noord-Atlantische Oceaan. Weken lang werd het vuilwater afgevoerd naar de Moerdijk waar het werd behandeld, en lag het schip voor dat doel in het Calandkanaal. Vervolgens zijn er ook bij Keppel Verlome nog de nodige onderhoudswerkzaamheden verricht. De plannen, van BP, zijn nog eens gericht op de komende 20 jaar en daar paste de Schiehallion niet meer in. Een nieuwe FPSO gaat BP’s bestaande Schiehallion-FPSO vervangen om de resterende koolwaterstofreservoirs (olie en gas) van de Schiehallion- en Loyal Fields-velden te exploiteren. Deze velden liggen zo’n 130 kilometer ten westen van Shetland eilanden. Maar naar de sloop gaat De Schiehellion, die inmiddels Armada Intrepid heet, zeker niet.

Lees meer: Selammat Jalan Ke Indonesia.

Een indrukwekkend staaltje van vakmanschap afgelopen vrijdag in het Calandkanaal bij Rozenburg, een stukje Hollands Glorie wat zijn weerga niet kent. Het stukje Calandkanaal bij ligplaats 5330 bij de Offshore facility moest voor deze operatie speciaal worden uitgebaggerd tot een diepte van 24 meter. Op het grootste half afzinkbare zware ladingschip ter wereld werd de FPSO Armada Interpid aan dek gezet. Een Schip, zonder motor, met een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter en met een gewicht van 60.000 ton.

Lees meer: Een stukje Holands Glorie met Dockwise Vanguard

Als we naar de opslag kijken van computergeheugen wordt het als maar kleiner en de techniek is daar nog lang niet ten einde. Als we naar schepen kijken kan het blijkbaar niet groot genoeg zijn. De ene gigant is nog niet binnen of de andere wordt alweer aangekondigd. Zeker nu de Maasvlakte 2 bijna gereed is komen de echte giganten naar Rotterdam. Gisteren (donderdag 8 januari 2015) de Pieter Schelte. Een gigant van 382 X 124 meter en het blijft drijven. Dat heeft Archimedes voor ons ontdekt.

Lees meer: Hoe groot is groot en wat is veel

Het zal ongetwijfeld weer druk worden op de Maasvlakte 2 waar het mammoethefschip Pieter Schelte wordt verwacht. De Pieter Schelte is een schip dat gebouwd is om een afgedankte boorplatform in zijn geheel te kunnen oppakken en afvoeren. Het schip heeft gigantische afmetingen ter grootte van 6 voetbalvelden, 382m lang en de breedte is 124 meter. Het schip dat in Zuid-Korea is gebouwd zal in Rotterdam verder worden afgebouwd.

Lees meer: Mammoethefschip bijna in Rotterdam

Copyright © 2022 www.sportenrozenburg.nl. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.
Thursday the 18th. .