“Jammer als je wegrijdt uit het peloton er niet altijd ploegmaats zijn om af te stoppen”, vertelde Boris over zijn poging om weg te blijven in de Wim Hendriks trofee in Zeeland eerder dit seizoen. “Later reed ploegmaatje weg en zat ik voorin en dan gaat het ploegbelang wel spelen. Gelukkig was het afstopwerk niet voor niets en pakte hij (Joris Buters, red.) het kasseienklassement en werd derde in de totale wedstrijd."

“Je mag best wel veel je eigen kans rijden, maar als er een ploegmaat weg is ga je daar niet achteraan jagen. In de criteriums is het sowieso voor je kansen gaan, bij de klassiekers komt er wel meer ploegtactiek bij”, gaat Boris verder met zijn verhaal. Boris Romers heeft zijn draai gevonden in de opleidingsploeg van Cervelo-GOODZO. In Denemarken Tour De Himmelfart, een wedstrijd over 5 etappes in twee dagen, pakte Boris in de tweede etappe de winst. Na twee ronden was Boris Romers weggesprongen samen met een Noorse renner en het peloton heeft de Rozenburger nooit meer terug gezien. In de laatste beklimming de Noor van zich afgeschud, een wedstrijd waar hij ook de puntentrui won. In het algemeen klassement eindigde Boris Romers op een zesde plaats. “Vorig jaar heb ik daar ook gereden en kende het parcours een beetje. Dat was misschien wel een beetje in mijn voordeel”, vertelde Boris over de wedstrijd in Denemarken. Ook tijdens het DK tijdrijden was er weer een plaatst op de hoogste trede van het ereschavot voor Boris Romers. Tijdens het District kampioenschap tijdrijden van Zuid-Holland, in Stad aan het Haringvliet, was hij over 10 km de snelste in een tijd van 13.15, een gemiddelde van 45 km/u. Bij Cervelo-GOODZO is de rol van de ouders meer en meer toeschouwer en eventueel fotograaf. Tijdens de criteriums moet Boris zelf reserve wielen meenemen en die ergens bij de jurybus zetten. “Als je daar pech krijgt moet je daar naar toe en hopen dat je een ronde vergoeding krijgt. In de klassiekers is het de ploegleider die met een volgauto meerijdt. Ook wordt je wel geholpen door neutrale volgauto’s.” Veertien dagen geleden werd Boris tweede in een tijdrit tijdens omnium in Kruishouten België. In die koers moest hij de Belgische kampioen Lars van Ryckegem voor zich dulden. In de middag, een rit over 58 km heeft het Rozenburgse wielertalent het wel veelvuldig geprobeerd om weg te komen, maar moest dat in de finale bekopen. Boris werd 15e in de einduitslag maar wist wel het Rushesklassement te winnen. “In het begin van dit seizoen moest ik wel wennen. De goede positie zoeken dat ging niet altijd lekker. Je rijdt natuurlijk ook met tweedejaars die al wat meer ervaring hebben. Na Denemarken gaat het allemaal een stuk beter”, vertelt Boris over hoe het er nu voor staat. Boris traint zeker 7 uur in de week. Hij rijdt dan op schema’s van Wim Verhagen die elke 3 weken worden aangepast. Elke week ook wel een keertje samen met een groep en de trainer. 

Rondje Spijkenisse, Zuidland, Hellevoetsluis of een keertje naar de slufter, daar kom je Boris tegen. Afgelopen weekend twee koersen. Zaterdag was er een klimkoers in Limburg, Maasvallei Stein/Elsloo/Geulle. Boris eindigde in een lastige wedstrijd op plaats 15. Van de 150 gestarte renners wisten er maar 47 de finish te halen. Afgelopen zondag in België was een valpartij die Boris Romers van een goede klassering afhield in de wedstrijd Prins der Nieuwelingen. De renner voor hem ging tijdens het aanpakken van een bidon onderuit en kwakte ook Boris tegen het asfalt. Boris liep behoorlijke schaafwonden op en een dag na de koers voelt alles wat stijf aan. Uiteindelijk werd de gehavende Boris Romers 37e in de einduitslag. Boris lijkt op koers om regelmatig in de top ‘Tien’ te gaan rijden.      

In juni staan de volgende koersen op het programma van Boris Romers:

datum

waar

opmerking

16/17 juni 2018

wielerweekend Roden

 

23 juni 2018

NK Weg

 

27 juni 2018

NK Tijdrijden

 
     

 

Foto: Met dank aan Steven Blahowetz

 

 

 

Copyright © 2022 www.sportenrozenburg.nl. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.
Thursday the 18th. .