De nieuwste aanwinst van Heerema is de sleepboot Kolga. Vorige week nog in de haven van Rotterdam om het kraanschip de Thialf naar de Noord-Duitse kust te brengen. De Kolga is nog niet zolang in de vaart. In december 2013 werd het in de Spaanse havenstad Vigo overgedragen aan Heerema Shipping. De Kolga is het zusterschip van de Bylgia die eerder in juli 2013 aan de vloot van Heerema werd toegevoegd.

 

Beide zusjes kunnen met hun trekkracht van zo'n 200 ton als echte krachtpatsers worden beschouwd. De 72 meter lange en 18 meter brede trekpaarden kunnen sleep-, bevoorradings- en ankerwerk verrichten. Voor dit laatste zijn de ankerlieren zodanig uitgevoerd dat er zelfs ankerwerk mee kan worden gedaan in een waterdiepte van 1500 meter. Dit laatste is veelal het geval voor de grote kraanschepen van HMC die steeds vaker installatiewerk in heel diep water moeten uitvoeren.

De Anchor Handling Tug “Kolga” heeft een lengte van 72 meter, steekt 8,5 meter diep en heeft een bollard pul van 202 ton. De paaltrekkracht of bollardpull wordt gemeten door de sleepboot te laten trekken aan een speciaal hiervoor geschikte bolder, beting of paal. Tussen de sleepdraad en de paal wordt een meetinrichting gehangen en er wordt gemeten hoeveel ton de sleepboot trekt als hij volle kracht vooruit draait. Dit resulteert in een paaltrekkracht die als maatgevend wordt beschouwd. Deze kan bij hedendaagse zeeslepers oplopen tot honderden tonnen ( sterkste sleper op dit moment heeft een bollard pul van 250 ton). In het Calandkanaal ter hoogte van de Heerema ligplaats is zo'n paal die aan de voorwaarden voldoet. Aan boord van de Kolga staan vier MaK motoren van het type 6 M 32 C met een vermogen van 12.000 kW totaal. De motoren drijven twee Schottel tunnel thusters aan, die een maximale vaarsnelheid van 15,7 knopen waarborgen. Om lange afstanden te overbruggen is er tankcapaciteit aan boord om non-stop van Rotterdam naar Cape Town te kunnen varen. Deze moderne en eigentijdse Anchor Handler Tug zal samen met het zusterschip “Bylgia”, de oude “dames” Husky en Retriever, bouwjaar respectievelijk 1978 en 1982, gaan vervangen.

De namen van de beide schepen zijn ontleend aan de Noorse mythologie en zijn het twee van de negen dochters van Aegir (god van de zee of een reus) en Ran, waarvan de Aegir ook al een scheepsnaam is in de Heerema vloot. Op dit moment (21-4-2014) is de Kolga nog steeds in de buurt van het Kraanschip Thialf waarmee het vorige week vertrok vanuit Rotterdam naar het Helwin-project voor de Noord-Duitse kust. Zusterschip Bylgia is voor de kust van Florida en zal de oversteek naar Rotterdam maken waar het half mei zal arriveren.