In Rotterdam komen per jaar zo’n 30 000 zeeschepen binnen. En dan hebben we het nog niet eens over de binnenvaart waar er ook nog eens 100 000 van naar Rotterdam komen. Nu komen ze niet allemaal langs Rozenburg, maar er is genoeg te zien tijdens een wandel- of fietstochtje langs het Scheur. Zoals onlangs toen de Oceanic voorbij kwam, toch wel een beetje bijzonder of gewoon een offshore bootje.

De Oceanic is een schip dat hoofdzakelijk en speciaal gebouwd als constructieschip voor de Arctische wateren oftewel de Noordelijke IJszee. Bootje kan ook als ijsbreker, tot een dikte van 80 centimeter, worden ingezet. Het schip is in 2016 door Allseas in de vaart gebracht. Voortstuwingssysteem is ontworpen met drievoudige redundantie, dat wil zeggen drievoudig opvangen van storingen. Dit soort schepen zijn speciaal ontworpen voor gebruik onder zware weersomstandigheden in koud water met een hoge manoeuvreerbaarheid en wordt ook wel gebruikt als station. Deze schepen worden uitgerust en voorbereid voor taken zoals: ROV-operaties zoals pijpleiding / route-onderzoek, onderzeese installatiewerkzaamheden door twee moonpools en over de scheepskant kraanwerkzaamheden kabel- / pijplegging van carrousels. Belangrijkste kenmerken van de Oceanic: Lengte over alles 128,50 m, Lengte tussen p.p.116,90 m (lengte op de waterlijn), breedte 25,00 m en een diepte tot 2e dek 10,80 m. Max diepgang ca.7,50 mtr DWT bij SWL / 7,50 m ca.7500 ton. Dekoppervlak achter hangar 1650 m2. Snelheid bij 6,0 m diepgang ca.16 knopen Accommodatie 120 personen en een hoofdkraan 300 ton op 14m.En dan waren er ook nog maanzwembaden? Nooit bij stilgestaan wat dat dan wel kan zijn. Eigenlijk gewoon, als dat al gewoon is, een gat in het dek en/of de bodem van het schip. Materialen en ook duikers kunnen dan op een meer rustige manier de werkzaamheden verrichten in het water onder het schip. Als de Oceanic wordt ingezet als ijsbreker kan je natuurlijk via de zijkant van het schip moeilijk in het water komen al dan niet met groot equipement. Aan de onderkant het schip verlaten is dan een oplossing. Maar helemaal gevaarloos gaat dat niet. Het water, zeker bij slecht weer, klotst dan via het gat in het schip naar het dek met alle gevolgen van dien. Een stukje vakmanschap van de bemanning om h.e.e.a. onder controle te houden. Er zijn ook schepen die om die redenen een luik op het dek kunnen sluiten. In ieder geval kan de opening in de bodem altijd worden gesloten. Een dergelijke opening is voor het brandstofgebruik en de snelheid niet bevorderlijk bij normale vaart. Dan nog de vraag waarom heet zo’n opening een moon pool? Het werd moon-pool genoemd omdat op rustige nachten het water onder een installatie het maanlicht kon weerkaatsen en de indruk wekte van een kalm zwembad.

Oftewel

Een moon pool is een plek op olieproductieplatform, boorschip, duikondersteuningsvaartuig, maritiem onderzoeksschip of onderzee verblijf waar vandaan duikers of instrumenten het water onder het schip/verblijf in kunnen. Het is een gat in de scheepsromp, het platform of verblijf dat de duikers of technici bescherming bieden zodat zij, zelfs bij zware zee of ijs, kunnen werken in een beschermde omgeving in plaats van aan het dek. (bron: Wikipedia)

Zo zit er achter elk schip wat aan Rozenburg voorbij vaart wel een verhaal. Soms een begrijpelijk verhaal waar je even niet bij stilstond. Soms ook een verhaal waar maar moeilijk te begrijpen is dat het bestaat. En soms gewoon een bootje of moeten we zeggen een schip wat langs vaart. Er komen genoeg bootjes, schepen oceaanreuzen voorbij. Ze komen niet allemaal langs Rozenburg, soms moet je ervoor naar de Maasvlakte of de Landtong, maar allemaal heel interessant.

Op dit moment, 7-9-2022, is de locatie de Noordzee. Oceanic is ter hoogte van Denemarken ter assistentie van de Pioneering Spirit tijdens offshore werkzaamheden. Op 5 september 2022 was de Oceanic voor het laatst in Rotterdam locatie Maasvlakte.