We kwamen de locomotief, speciaal gebouwd en aangepast voor Oostenrijkse Bundes Bahn, tegen op het ‘Bahnhof’ van Hall in Tirol. Deze diesel hydraulische krachtpatser is een essentieel onderdeel van het moderne rangeerwerk en lichte goederentransport in Oostenrijk. De ÖBB 2070 is gebouwd door Vossloh Schienenfahrzeugtechnik GmbH (voorheen MaK) tussen 2000 en 2004. In totaal werden 90 exemplaren geleverd aan de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
.
Enkele kenmerken:
- Type: Dieselhydraulisch, vierassig (B’B’)
- Lengte: 14,13 meter
- Gewicht: 72 ton
- Maximale snelheid: 100 km/u
- Motor: Caterpillar 3412E DI-TTA, 738 kW vermogen
- Brandstoftank: 3.000 liter
- Anfahrzugkraft: 233 kN – indrukwekkend voor rangeerwerk
Wat de ÖBB 2070 bijzonder maakt, is het modulaire ontwerp (kleinere op zichzelf staande eenheden die onafhankelijk van elkaar of in combinatie met andere kunnen functioneren) en de centrale machinistencabine, die zorgt voor een uitstekend zicht rondom. De locomotief is uitgerust met airconditioning, automatische rangeerkoppelingen en kan zelfs op afstand bediend worden. Dit maakt haar ideaal voor intensief rangeerwerk op drukke stations en industrieterreinen.
De introductie van de 2070-serie was onderdeel van een bredere moderniseringsgolf binnen de ÖBB, samen met de krachtige ÖBB 2016 “Hercules” en de elektrische ÖBB 1016 “Taurus”. De 2070 verving oudere rangeerlocs en bracht meer efficiëntie en betrouwbaarheid in de dagelijkse werkzaamheden van de Oostenrijkse Bundes Bahn .
Bron: Oostenrijkse Bundes Bahn.